W przyszłości tłocznie OPEL, przy produkcji części o dużych gabarytach, będą opierać ich kontrolę jakości na ATOS ScanBox – zautomatyzowanej maszynie pomiarowej 3D. Blachy do nowych modeli Opla będą kontrolowane w fazie rozwoju oraz produkcji. System GOM przekonuje przede wszystkim szybkim pomiarem, prostą obsługą i programowaniem poprzez wirtualną przestrzeń pomiarową.

Zautomatyzowana kontrola jakości w produkcji wytłoczek

Firma OPEL w siedzibie Rüsselsheim łączy historię i nowoczesną produkcję: w roku 1862 wyprodukowano tu pierwszą maszynę do szycia opracowaną przez Adama Opla, a w 1899 pierwszy pojazd. Dzisiaj produkowane są tu i wykańczane Opel Insignia oraz Zafira– oba w standardowym systemie produkcyjnym. Przeprowadzenie standardowego procesu kontroli jakości karoserii przy wprowadzaniu nowych technologii i zmian w wyglądzie – pojedynczych blach, zespołów zespawanych ze ścianami bocznymi, białych karoserii oraz ścian bocznych jest obowiązkiem Centralnej Kontroli Jakości (ZQS). Ten dział jest również odpowiedzialny za wprowadzanie nowych technologii pomiarowych karoserii.

OPEL jako międzynarodowy producent samochodów posiada w Europie centra rozwoju i testów oraz 10 fabryk produkcyjnych. Z początkiem roku 2000 podwyższone zostały wymagania, była to m.in. większa liczba kontrolowanych cech, doprowadziło to do wprowadzenia technologii przyspieszających procedury pomiarowe. Wynikiem było sukcesywne wprowadzanie zautomatyzowanej optycznej techniki pomiarowej dla digitalizacji geometrii i kształtów części oraz komponentów samochodów.

Wynikiem było sukcesywne wprowadzanie zautomatyzowanej optycznej techniki pomiarowej dla digitalizacji geometrii i kształtów części oraz komponentów samochodów.

Nowe technologie jako część kultury przedsiębiorstwa

Pomiar na pełnym polu i bezdotykowa optyczna technologia jest dla firmy OPEL jednym z kluczowych elementów w zapewnieniu jakości produkowanych karoserii.

Po tym jak porównano różne systemy i oceniono za pomocą macierzy oceny, wybór padł na optyczne systemy pomiarowe współrzędnych 3D dostarczane przez firmę GOM z Branschweigu. Wymagania OPLA spełnione zostały zarówno w odniesieniu do precyzji, jak również oszczędności kosztów i przede wszystkim prostą obsługę.

Zapewnienie kontroli jakości dla dużych komponentów

Nowa automatyczna optyczna maszyna pomiarowa ATOS ScanBox 7260 została wdrożona jesienią 2015 do kontroli przy produkcji pras (PWP) w centralnej fabryce w Rüsselsheim. ATOS ScanBox 7260 sprawdza końcową geometrię i kształt części, od blach po części rozmiaru bocznych ścian pojazdu. Na podstawie wyników pomiarowych monitowane są niezbędne optymalizacje narzędzi.

W przeciwieństwie do stosowanych do tej pory pomiarów maszynami stykowymi, ich czasochłonnym bazowaniem i pozycjonowaniem, za pomocą oprogramowania GOM program pomiarowy jest tworzony niemal automatycznie i znacznie szybciej.

Dzięki nowemu urządzeniu udało się znacząco zredukować czas pomiaru oraz programowania. „Proces pomiarowy został przyspieszony o więcej niż 80%. Oprócz tego czas potrzebny na programowanie skrócił się z jednego tygodnia do połowy dnia.” Stwierdził Dirk Kissinger, Kierownik Projektu Technologii Pomiarowej Karoserii.

Auto Teaching redukuje czas programowania

Funkcja Auto Teaching znacznie redukuje czas potrzebny na programowanie. Nowa funkcja oprogramowania, który stanowi część wirtualnego pomieszczenia pomiarowego (VMR) ułatwia programowanie automatycznego pomiaru. Kluczową funkcją jest automatyczne tworzenie ścieżki: oprogramowanie GOM, bez manualnej interakcji, generuje pojedyncze sekwencje pomiarowe, które głowica przeprowadza jako część kompletnego procesu pomiarowego. Właściwe pozycje sensora dla każdej mierzonej cechy obliczane są na CAD przy użyciu punktów inspekcyjnych. Daje to w efekcie zoptymalizowaną i wydajną ścieżkę ruchu robota, w tym optymalną sekwencję i liczbę wymaganych pojedynczych skanów. Poza tym ATOS ScanBox integruje do obliczeń kompletne zadanie pomiarowe. Automatycznie dodaje odpowiednie pozycje pośrednie w przypadku, gdy istnieje ryzyko kolizji robota, np. z obudową ATOS ScanBox lub mierzoną częścią.

Funkcja Auto Teaching prowadzi do widocznego skrócenia całego procesu pomiaru. Poprzez zautomatyzowane programowanie robota nieprzerwanie redukowane są wpływy użytkowania, co podwyższa bezpieczeństwo i niezawodność procesu pomiaru.

Optyczna technika pomiarowa zastępuje metodę stykową

Wprowadzenie ATOS ScanBox 7260 było następnym logicznym krokiem w reorganizacji technologii pomiarowej firmy OPEL. Już w roku 2003 producent samochodów kupił od GOM swój pierwszy mobilny system pomiarowy do pełnowymiarowego optycznego pomiaru współrzędnych 3D: skaner ATOS 3D. Istniejące plany pomiarowe są wczytywane i przetwarzane w GOM Software. Wyniki są automatycznie przekazywane poprzez sieć do systemów zapewnienia jakości OPLA. Obecnie 27 mobilnych i zautomatyzowanych optycznych maszyn współrzędnościowych 3D firmy GOM jest używanych w firmie OPEL w Europie.

Aby te procesy stały się jeszcze tańsze, mniej czasochłonne jak również elastyczne, optyczna technika pomiarowa 3D firmy GOM została zautomatyzowana. Pierwsza automatyczna cela pomiarowa ze zintegrowanym ATOS Triple Scan została wprowadzona w 2011 w ZQS Rüsselsheim, a następnie konsekwentnie była wprowadzana jako standardowa cela pomiarowa dla inspekcji części (kołpak, drzwi, bagażnik) we wszystkich europejskich fabrykach karoserii. Nakład pracy, w szczególności w zakresie zarządzania projektami i wsparcia, były stosunkowo duże w przypadku Centrali Zapewnienia Jakości. „ Przejęliśmy kompletne kierowanie projektem.

Wszystkie ustalenia pomiędzy fabryką karoserii, inżynierami i GOM są konsultowane z nami. Również za ustalenie wymagań odnośnie zabezpieczenia pracy był odpowiedzialny ZQS. Do tego w naszym obowiązku było też wsparcie techniczne, szkolenia oraz programowanie.’’ relacjonuje Dirk Kissinger. Tym samym rosło OPLU zapotrzebowanie na standardowe rozwiązania dla zautomatyzowanej techniki pomiarowej współrzędnych 3D. Dla firmy OPEL, ważne jest też to, że posiadają osobę kontaktową w GOM odpowiedzialną za wiele spraw odnośnie koncepcji, konfiguracji, szkolenia i wsparcia technicznego.

Zautomatyzowana inspekcja w wielu miejscach

Instalacja w Europie ATOS ScanBox 7260 był przewidziana na rok 2016. Do połowy 2017 cztery fabryki tłoczeniowe w Saragossa, Gleiwitz, Rüsselsheim i Ellesmere Port używały ATOS ScanBox 7260 dla kontroli jakości blach o większych gabarytach. Nawet w przypadku zastosowania zautomatyzowanego systemu pomiarowego w kilku różnych miejscach, centrala w Rüsselsheim może zarządzać zdalnie kontrolą jakości. Standardowe pomiary i procesy inspekcyjne są programowane centralnie i importowane do Wirtualnego Pomieszczenia Pomiarowego w odpowiednim systemie ATOS ScanBox. Oznacza to, że ich stosowanie w różnych lokalizacjach jest jednocześnie bezpieczne – cała kontrola jakości jest identyfikowana i śledzona.

Ściana boczna OPEL Meriva kontrolowana w ATOS ScanBox 7260